Trans ry:n avoin kirje Palkolle

PALKO 27. elo 2024

Hei,

Me Trans ry:ssä kirjoitamme palveluvalikoimaneuvostolle, koska haluamme ottaa kantaa transsukupuolisten ihmisten hoitosuosituksiin ja niiden päivittämistarpeeseen. Tiedossamme on, että hoitosuosituksiin olisi tulossa pieniä teknisiä päivityksiä, jotka juontuvat translakiuudistuksesta ja transhoitoja koskevan keskittämisasetuksen purkamisesta.

Pelkät tekniset päivitykset eivät riitä, vaan hoitosuosituksia on päivitettävä laajasti ja asianmukaisesti, kansainvälistä tutkimustietoa ja suosituksia kuunnellen. Laaja päivitysprosessi tulee toteuttaa niin, että sen aikana kuullaan laajasti aiheen todellisia asiantuntijoita ja transsukupuolisten etu- ja potilasjärjestöjä. Transvastaista vaikuttamistyötä tehnyttä lääkäri Riittakerttu Kaltialaa ja hänen lausuntojaan ei tule huomioida uudistusprosessissa.

1. Tutkimusten ja hoidon keskittämisestä on luovuttava.

Hoitosuosituksiin on kirjattava selkeästi, että Tampereen ja Helsingin sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikoiden lisäksi hoitoprosessi voidaan toteuttaa myös muualla. Hoitoja edeltävää tutkimus- ja diagnoosivaihetta voisi toteuttaa myös muissa terveydenhuollon erityisyksiköissä, mukaan lukien yksityiset palveluntarjoajat.

Voimassa olevat hoitosuositukset nojaavat siihen, että potilaan kotipaikkakunnan terveydenhuollossa voisi tarjota vain psykososiaalista tukea ja psykiatrista hoitoa sukupuoli-identiteetin tutkimusprosessiin liittyen. Tämä suositus rajaa kotipaikkakunnan terveydenhuollon mahdollisuuksia aivan liikaa. On kohtuutonta, että sukupuolidysforiaa voidaan hoitaa vain kahdella paikkakunnalla. Transihmisten maantieteellisen tasa-arvon sekä tutkimus- ja hoitoresurssien lisäämiseksi ja näin täysin kestämättömien hoitojonojen purkamiseksi hoitojen keskittämisestä on luovuttava yksiselitteisesti.

2. Hoitosuositukset on päivitettävä kansainvälisten suositusten mukaisiksi.

Voimassa olevat hoitosuositukset sisältävät lukuisia ongelmakohtia, joista kansalaisjärjestöt ja asiantuntijat ovat huomauttaneet jo niiden alkuperäisessä säätämisvaiheessa. Monet näistä linjauksista ovat ristiriidassa ajantasaisen tutkimustiedon kanssa. Erityisenä esimerkkinä voidaan mainita diagnostinen erottelu muunsukupuolisten ja binääristen transsukupuolisten välillä, joka ei ole linjassa jo vuosia sitten julkaistun ICD-11 -diagnoosiluokituksen kanssa. Nykysuositukset ovat selkeässä ristiriidassa myös WPATH:in (World Professional Association for Transgender Health) vuonna 2022 julkaistun SOC8-suosituksen kanssa.

Vaikka ICD-11:n kansallinen käyttöönotto on viivästynyt, ei näkemyksemme mukaan hoitosuositusten saattamiselle ICD-11 -luokituksen (ja WPATHin suositusten) mukaiseksi jo nyt ei ole mitään estettä. On olennaista, että tutkimustietoon perustumaton ja eriarvoistava transihmisten kohtelu lopetetaan viipymättä.

3. Ylilääkäri Riittakerttu Kaltiala ei ole luotettava taho, jota tulisi kuunnella hoitosuosituksia uudistettaessa.

Ylilääkäri Kaltiala on käyttänyt asemaansa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti vastustaakseen tunnustettuja transihmisten oikeuksia ja sukupuolenkorjaushoitoja. Hän ei ole neutraali asiantuntija, sillä hänen lausuntonsa perustuvat usein hänen omiin henkilökohtaisiin näkemyksiinsä, eivätkä nykypäivän tutkimustietoon sukupuolen moninaisuudesta ja sukupuolidysforian hoitamisesta. Kaltialan ideologiset lausunnot ja toiminta osoittavat, ettei hän ole luotettava taho parhaimpien ja asianmukaisimpien hoitosuositusten laatimiseksi. Hänen osallistuminen uudistusprosessiin millään lailla olisi haitallista ja  asettaisi hoitosuositusten uudistamisen objektiivisuuden kyseenalaiseksi.

Olemme jatkossa mielellämme yhteydessä palveluvalikoimaneuvoston kanssa, ja tarjoamme näkemyksiämme, osaamistamme ja lisäperusteluja esittämillemme vaatimuksille.

Ystävällisin terveisin,

Trans ry:n hallitus

Trans ry

Trans ry on sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ja asemaa yhteiskunnassa edistävä järjestö. Sen toiminta on yhteisölähtöistä.

Hienoa! Tilauksesi onnistui.
Hienoa! Viimeistele saadaksesi täyden pääsyn.
Tervetuloa takaisin! Olet kirjautunut sisälle.
Valmista! Tilisi on nyt aktivoitu ja sinulla on kaikki sisältö saatavilla.